علیرضا کریمی

پژوهشگر هنر

پژوهشگر هنر

علیرضا کریمی

Alireza karimi
Resercher in Islamic Art & Iranian Painting
Phd Student of The comparative and analytical history of Islamic art in Shahed University
www.karimi.id.ir
Alireza.karimi@shahed.ac.ir
t.me/History_IslamicArt
ORCID:0000-0002-0235-0069

کلمات کلیدی

برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد هنر اسلامی

تبیین نوگرایی در نگارگری معاصر خراسان

(پایان نامه کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشجو امیرعباس هاشمی، موسسه آموزش عالی فردوس، پنج شنبه 15 اسفند 1398)

چکیده

نگاه مدرن یا همان سبک مدرنیسم که از اروپا شروع شد وسپس با تاسیس دانشگاه ها در ایران رواج پیدا کرد، پس از گذشت سال ها، مخاطبان زیادی از جمله نقاشان را به خود جذب کرده است. لیکن هنر نگارگری به دلیل وجود مبانی و اصول سنتی خاص خود، از انطباق پذیری با این نگاه جدید سر باز زد، و هربار هنرمندی برای تغییر و به روز رسانی این هنر تلاش کرد، توسط سنت گرایان مورد موآخذه و اتهام به تخطی از اصول سنتی  قرار گرفت. نظیر محمود فرشچیان که پس از سال ها مطالعه و فعالیت در این رشته آثاری را خلق کرد که تحسین همه را برانگیخت، اما با مخالفت سنت گرایان نگارگری مواجه شد.این امر موجب گشت تا تعداد علاقه مندان این هنر کاهش یابد و بین نگارگران و جامعه هنری فاصله ایجاد شود. در این میان نگارگرانی که نگران آینده این هنر بودند، از جمله نگارگران خراسان،  پا به میدان گذاشته و با ایجاد نوآوری هایی توجه مخاطبان را به خود جلب کردند. لیکن به دلیل سرعت بالای پیشرفت علم و تکنولوژی، سلیقه ی مخاطبان هنر، روز به روز در حال تغییر می باشد، لذا برای شکوفایی و رونق دوباره هنر نگارگری، می بایست نوگرایی و نوآوری، بصورت سیری ممتد در این هنر وجود داشته باشد. به همین علت چهارچوب و اصولی منسجم نیاز است تا هنرمند بتواند بدون صدمه زدن به مبانی اصلی و بنیان نگارگری، دست به نوگرایی و نوآوری بزند. در این پژوهش ابتدا به بررسی پیشینه نگارگری و فرآیند شکل گیری نوگرایی در نقاشی معاصر، که بوجود آورنده یک بستر مناسب برای ایجاد نوگرایی در نگارگری، و تاثیر گذار در روند شکل گیری آن بوده، پرداخته ایم، سپس به کمک معیارهایی که با مطالعه و تحقیق در مقالات و پژوهش های انجام گرفته در این زمینه به دست آمده اند، آثار دو تن از نگارگران برجسته خراسان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده ایم، تا به چگونگی وکیفیت نوگرایی و نوآوری در نگارگری خراسان پی ببریم.

(متن نگارش یافته توسط دانشجو)


واژگان کلیدی: نو گرایی، نگارگری،نگارگران معاصر،مکتب خراسان(مشهد)

  • علیرضا کریمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی